Географія
Загальноосвітня цінність шкільного курсу географії полягає в тому, що при його вивченні майбутні громадянин знайомиться з реальним життям у навколишньому середовищі, із життям суспільства в усіх його проявах і зв’язках. Географічні знання і вміння дають просторове уявлення про земну поверхню та змогу усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних подіях у державі та світі.
Пропедевичним географічним курсом є "Рідний край" (5-й клас), що дає учням початкові географічні знання про природу, населення, культурний розвиток і господарство своєї місцевості.
"Загальна географія" (6-й клас) здіснює перехід від курсу "Рідний край" до систематичних курсів географії водночас стаєосновою для їх подальшого вивчення. Початковий курс фізичної географії є складником системи фізико-географічної освіти і включає відомості про Всесвіт і Сонячну систему, про топографічний план та особливості зображення Землі на глобусі й карті, про сфери Землі (літо-, гідро-, атмо-, біосфера та географічна оболонка.
У курсі "Географія материків і океанів" (7-й клас) основну увагу зосереджено на вивченні фізико-географічних умов материків як цілісних природних утворень. Одночас формуються знання пр географічну оболонку та її компоненти.
Вивчення "географії України" у 8-9-му класах спрямоване на формування цілісної науково - географічної картини своєї держави. З метою подолання розриву між традиційно розрізненими блоками цього курсу- природою, населенням та господарством України – вводиться єдиний курс "Географія України" ("Фізична географія України", 8-й клас і "Економічна і соціальна географія України", 9-й клас)
Курсом "Економічної і соціальної географії світу" (10-й клас), як правило, завершується географічна освіта школярів.
У курсі поєднується загальна економічна географія з економіко-географічним країнознавством.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів із географії
http://www.mon.gov.ua/main.php?query=education/average/topic/n_pr/kriterii/
Рівень навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий | 1 | Учень розрізняє окремі географічні явища чи об’єкти (гори і рівнини, суша і океан, село і місто, галузь і т.д) та за допомогою вчителя знаходить на карті. |
2 | Учень за допомогою вчителя відтворює окремі факти на елементарному рівні, розрізняє один або декілька запропонованих географічних об’єктів та за допомогою вчителя намагається знайти їх на карті. |
3 | Учень у деяких випадках дає нечіткі характеристики географічних об’єктів; за допомогою вчителя знаходить їх на карті, може самостійно розрізнити окремі географічні поняття. |
ІІ. Середній | 4 | Учень частково відтворює текст підручника, дає нечітке визначення основних понять і термінів за допомогою вчителя. Називає, відповідно до теми конкретного уроку, компоненти географічної оболонки та складові господарства; повторює за зразком практичну роботу; під час відповіді намагається користуватися географічною картою. |
5 | Учень відтворює частину навчального матеріалу без розкриття причинно-наслідкових зв’язків, описує географічні об’єкти чи явища за типовим планом. Намагається робити висновки без підтвердження їх прикладами; частково володіє обов’язковою географічною номенклатурою. |
6 | Учень самостійно дає більшість визначень, передбачених темою уроку, відтворює значну частину вивченого матеріалу відповідно до його викладу в підручнику. За допомогою вчителя виявляє причинно- наслідкові зв’язки, ілюструє їх власними прикладами. На середньому рівні володіє географічною номенклатурою та картою. |
ІІІ. Достатній | 7 | Учень має достатні географічні знання і застосовує їх для вирішення стандартних ситуацій. Має цілісне уявлення про природні та суспільні явища, вміє вести спостереження за навколишнім середовищем; достатньо володіє картографічним матеріалом. |
8 | Учень засвоює основні уявлення, поняття і категорії географічної науки про Землю та господарську діяльність людини. Застосовує здобуті знання на практиці, використовуючи прийоми аналізу статистичних даних про господарство і населення, показує їх зміну в часі. Вміє наводити приклади взаємодії людини і природи; знає обов’язкову географічну номенклатуру. |
9 | Учень на достатньому рівні володіє навчальним матеріалом, може застосовувати його для виконання практичних робіт; має уявлення про компоненти природи і просторову організацію господарства; пояснює причинно-наслідкові зв’язки в природі і господарстві; майже безпомилково працює з картографічним матеріалом. |
ІV. Високий | 10 | Учень усвідомлює сучасну географічну картину світу, здійснює оцінку певних процесів та явищ, передбачених навчальною програмою; пояснює прикладне значення географічних знань, дає розгорнуту відповідь, відбирає необхідні знання; добре володіє картографічним матеріалом. |
11 | Учень має глибокі знання про об’єкт вивчення, застосовує наукову термінологію, аргументує свої твердження і висновки, вміє працювати з рекомендованими вчителем джерелами географічної інформації; на високому рівні аналізує та використовує картографічну інформацію. |
12 | Учень володіє ґрунтовними географічними знаннями у межах вимог навчальної програми, висловлює та аргументує власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення; самостійно аналізує природні та суспільні явища, робить відповідні висновки й узагальнення; здатний розв’язувати проблемні завдання; вільно володіє картографічною інформацією та творчо її використовує. |